sreda, 2. marec 2011

Zvesta domači tradiciji

Zunaj piha. Močno piha. Nova okna komaj zadržujejo orkansko moč vetra. Električna žica se napenja v trebuh nosečnice. Upam, da bo zdržala, saj bo sicer sledil električni mrk ... ki pa smo jih mi kar vajeni.
Sem še v postelji, rolete spuščene, da ni tako velikega pritiska na okna. Torej tema in bučanje vetra. Že se umirja, utiša, potem spet butne z vso silo. To je burja.

Tukaj na toplem sem razmišljala, da pri tako močni burji bi bila največja težava priti do avta. Parkiranega imam pod lopo, slabih 50 m od hiše. A na poti do tja je ČISTINA, ki jo prečesava burja. To je naš BORJAČ, DVORIŠČE. Aja, poleg tega bi se morala z avtomobilom zapeljati pod tisto električno žico, ki misli, da je NOSEČA.

Borjač in dvorišče sta besedi, ki sem ju neštetokrat slišala, a sta danes dobili poseben pomen. Poneslo me je v preteklost, tod burja piha že stoletja, tisočletja. In ljudje so si znali pomagati, da so se zaščitili. Naša hiša je razmeroma nova, bliža se stotim, ampak v mislih sem imela tiste starejše hiše, ki že več stoletij klubujejo vetru. Naš BRITOF je strnjena naselbina, ki je sicer imela tudi obrambno funkcijo, ampak tudi stare hiše drugod po vasi imajo OBZIDANA DVORIŠČA. To pa zaradi zaščite pred vetrom, pred BURJO. Po starem so v vasi dvoriščem vsi domačini rekli BORJAČ ... ni nekam sorodno z burjo? Sicer ugibam, ampak bi bilo čisto mogoče, da bi kraško dvorišče, kot ga razlaga SSKJ, ime dobilo po svojem primarnem namenu, zaščiti pred burjo.

Potem sem pomislila na DVORIŠČE. Beseda sicer res spominja na besedo DVOR, predstavljamo si prostor pred pred cesarsko palačo na Dunaju, ampak (bom kar napisala z velikimi črkami), AMPAK, dvor je tudi ograjen prostor za živino, predvsem za svinje. Mislim, da naši predniki niso bili tako domišljavi, da bi si predstavljali svoje hiše kot kraljevske palače ... so pa imeli svinje, ki so jih spustili na dvor, da so izvajale blatne kopeli.

Torej na izbiro imam sprehod po "ograjenem prostoru za svinje" ali pa "zaščito pred burjo", čeprav ni ne eno ne drugo. Seveda bom izbrala zadnje, sem ZVESTA DOMAČI TRADICIJI!

2 komentarja:

Vladuška pravi ...

Meni veter ni ravno ena izmed najbolj ljubih stvari. Od kar pa sem lani na morju doživela res eno 'veselo' burjo, pa še manj, tako da tole se mi zdi kar grozno. Upam, da kmalu mine in da ne bo kaj škode.

MA-MI pravi ...

Po jutranjem obhodu smo ugotovili naslednje stanje: vse strehe (s strešniki vred) so na svojem mestu, nekaj lažjih predmetov je bilo premaknjenih, padla je le ptičja krmilnica z drevesa in na vrtu nam je odkrilo najlone, s katerimi smo pokrili zelenjavo.

Ne prezrite ...

Priznanja in nagrade v aprilu 2022